Om de 750 jaar lange traditie van koorzang in onze kathedraal te vieren nemen wij u deze avond mee in een reis door deze muzikale jaren. We vieren het bestaan van de koorzang in verschillende concerten, met in de Sintjanstuin gelegenheid voor een hapje en drankje. Dit nachtelijke muziekfestival is een unieke ervaring om de Sint-Janskathedraal van binnen én buiten op een andere, muzikale, manier te beleven. Daarnaast zal er om 00:00 een prijsuitreiking en uitvoering plaatsvinden van de winnaar van de compositiewedstrijd die ter ere van dit jubileumjaar is gehouden.
19:30 | Inloop publiek |
20:00 – 21:00 | Concert 1 |
21:00 – 21:30 | Pauze |
21:30 – 22:30 | Concert 2 |
22:30 – 23:00 | Pauze |
23:00 – 00:00 | Concert 3 |
00:00 – 00:15 | Uitvoering compositiewedstrijd + prijsuitreiking |
Het Brabants Kamerkoor (BKK) staat onder leiding van Dorien Schouten. 2024 is een jubileumjaar: het koor bestaat 85 jaar.
Het BKK zingt koorwerken uit alle stijlperiodes, zeer gevarieerd, zowel a capella als met een orkest of ensemble. Het koor graag nieuwe en verrassende muzikale uitdagingen aan. Zo werkten we in april 2022 samen met pianist Marte Gerritsma. Naast het beroemde Via Crucis van Franz Liszt klonken toen werken van hedendaagse componisten als Raymond Schroyens en Arjan van Baest.
In 2023 vroeg stadscomponist Bart van Dongen het BKK om drie door hem gecomponeerde stukken uit te voeren op een avond ter gelegenheid van het 200ste geboortejaar van de Bossche filosoof Jacob Moleschott. Dat soort uitdagingen gaat het koor graag aan.
Naast vernieuwing staat de traditie. Op verzoek van het bestuur van de Stichting Matthäus Passion Zaltbommel voerde het BKK op 1 april 2023 in de St. Maartenskerk aldaar de Matthäus Passion van J.S. Bach uit.
Dat het BKK houdt van samenwerken liet ook het najaarsconcert 2023 zien: samen met het AKK (het Amersfoorts Kamerkoor) werd een programma gebracht van klassieke en hedendaagse componisten, met natuurlijk een aantal dubbelkorige stukken, waaronder het eigentijdse ‘Mille Regrets’ van Hebe de Champeaux.
Het laatste concert was in maart 2024 een alternatief passieconcert Mater Dolorosa, dat in Den Bosch en Tilburg werd gebracht.
Het koor bereidt nu het jubileumprogramma ‘Vrije Noten’ voor, dat op 3 en 16 november te horen zal zijn. Daarin slaan we een brug tussen de bevrijding van Den Bosch 80 jaar geleden de eigen geschiedenis van het kamerkoor. Het BKK werkt voor die gelegenheid samen met stadsdichter Kelly Verdonk die fragmenten uit een oorlogsdagboek bewerkt van een familielid van een van de koorleden dat ondergedoken zat.
Kijk voor mee informatie op www.brabantskamerkoor.nl
Dorien Schouten is sinds 1 november 2023 de dirigent van het Brabants Kamerkoor. We werkten al met haar als interim-dirigent aan het project Einklang.
Dorien Schouten is van kinds af aan geïnteresseerd in zingen en dirigeren. Aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag behaalde ze haar bachelordiploma’s voor zowel orgel (2010) als kerkmuziek (2011). Haar orgeldocent was Jos van der Kooy. Tijdens haar studie was ze cantor-organist van de Koningkerk in Voorburg.
Daarna vervolgde Dorien haar orgelopleiding aan de Universität der Künste te Berlijn, bij Leo van Doeselaar en Erwin Wiersinga. Daar behaalde ze in 2013 het diploma Diplomprüfung en in 2015, na nog twee jaar te hebben gestudeerd bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro, het diploma Konzertexamen ‘mit Auszeichnung’. In haar tijd in Berlijn was ze assistent-dirigent van de Rahnsdorfer Kantorei, en het Rahnsdorfer Projectkoor – met wie ze onder de Johannespassion van Bach en het Requiem van Mozart heeft ingestudeerd en uitgevoerd – en vaste invaller bij de Berliner Vokalkreis, waar ze ook meezong onder leiding van Johannes Raudszus.
In 2015 mocht Dorien voor het All of Bach-project van de Nederlandse Bachvereniging een aantal werken van Bach opnemen op het Reil-orgel in Kampen.
Tussen 2011 en 2019 was ze (cantor-)organist van kerken in Berlijn, Oxford, Edinburgh en Heidelberg, en sinds december 2019 is ze cantor-organist van de Tuindorpkerk te Utrecht.
In 2022 voltooide Dorien de Applicatiecursus Koordirectie aan de HKU in Utrecht.
Kijk voor meer informatie op www.dorienschouten.nl
Ad Parnassum is in 1980 opgericht door het echtpaar Pieter van Moergastel en Lia Lighthart. De muzikale leiding is sinds 1997 in handen van Anthony Zielhorst.
Ad Parnassum is een groep ervaren ensemblezangers uit de provincie Noord-Brabant, die geestelijke en profane muziek zingt op een hoog niveau. Regelmatig wordt onbekende hedendaagse muziek ten gehore gebracht. Het koor verrast zijn publiek ook graag met indrukwekkende muziek uit vergeten muziekarchieven. De nadruk in het repertoire ligt op werk van (hedendaagse) Nederlandse en Vlaamse componisten. Tegelijkertijd wordt verbinding gezocht op alle niveaus met ander kunstdisciplines. Daartoe vindt samenwerking plaats met tal van organisaties in de standplaats Tilburg en daarbuiten.
Een vaste waarde op de kalender is het indrukwekkende Requiem in Koningshoeven, dat jaarlijks in de maand november plaatsvindt. Al meer dan 10 jaar wordt het publiek onder het motto Schoonheid brengt troost in vervoering gebracht met muziek van hedendaagse, Nederlandse en Vlaamse componisten, in combinatie met een bekend groot requiemwerk. Hierin wordt het koor gesteund door het vertrouwen en enthousiasme van de broeders Trappisten van de abdij OLV van Koningshoeven, en de massale opkomst van het publiek.
Kijk voor meer informatie op www.kamerkooradparnassum.nl
Anthony Zielhorst studeerde schoolmuziek, orgel en koordirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Tot september 2018 is hij werkzaam geweest als hoofd van de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In juli 2016 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau wegens zijn bijzondere verdiensten voor de muziekeducatie en de muziekbeoefening in Nederland, in het bijzonder te Den Haag. Vanaf april 2019 voert hij als promovendus aan de Universiteit Utrecht een onderzoek uit naar het werk en het leven van componist Henk Badings (1907-1987).
Anthony Zielhorst is voorzitter van de Stichting Amici Cantus Gregoriani en van de Stichting Pro Piano. In Den Haag is hij bestuurslid van Het Nederlands Muziekinstituut en van het Cultuurfonds School voor Jong Talent. Sinds februari 2022 is hij voor katholiek Culemborg voorzitter van de Locatieraad Sint Barbara. Zielhorst publiceerde in verschillende wetenschappelijke tijdschriften en maakt deel uit van de redactie van het Gregoriusblad.
Als koordirigent houdt Anthony Zielhorst zich met verschillende genres en stijlen bezig. Gregoriaans voert hij uit met Gregoriaans Koor Utrecht (sinds 1 december 1998). Polyfoon repertoire uit de 2e helft van de 16e eeuw is zijn aandachtsgebied bij Collegium Musicum Amsterdam (sinds september 1995). Nederlandse en Vlaamse muziek uit 20e en 21e eeuw is de kern van het repertoire van kamerkoor Ad Parnassum te Tilburg (sinds 1 oktober 1997).
Kijk voor meer informatie op www.anthonyzielhorst.org
De Schola Cantorum “Die Sangeren Onser Liever Vrouwen” is het koor van de Kathedrale basiliek van Sint-Jan te ‘s-Hertogenbosch. Een kerk met een zeer rijke historie en een koor met een eeuwenoude traditie. Het koor bestaat op dit moment uit zo’n 85 zangers.
Het oudste getuigenis van jongenskoorzang in de Sint Jan is een testament van Willem van Gent uit 1274. Willem van Gent vermaakte destijds drie schellingen per jaar voor het zingen van missen door de jongens van de Latijnse school. In de Middeleeuwen was deze school beroemd; ‘s-Hertogenbosch was toen een belangrijk cultureel centrum. Over die periode is veel terug te vinden in de archieven van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap. Zo blijkt uit rekeningen dat er zeker in de 14e eeuw al een orgel was in de Sint-Jan en dat diverse grote componisten uit de Lage Landen de stad bezochten en er werken maakten die in de koorboeken bewaard worden.
Gedurende bijna twee eeuwen was de Sint Jan in handen van de protestanten; in 1811 werd de kerk weer teruggeven aan de katholieken. De traditie van jongenszang is dan volledig verloren gegaan en herleeft pas weer in 1930 onder Rector Cantus Petrus de Bree, die een nieuwe jongensafdeling (de Schola Minor) oprichtte. Jan Heerkens en Alphons Knegtel leidden achtereenvolgens de Schola. Vanaf die tijd wordt weer veel renaissancemuziek uitgevoerd, met eigentijdse muziek als tweede zwaartepunt in het repertoire.
Onder leiding van Frans van Amelsvoort groeide de Schola uit tot een van de belangrijkste Nederlandse kerkkoren. Jan Hoes en grote Brabantse musici als Floris van der Putt, Maurice Pirenne (rector cantus van 1965 tot en met 1991 en organist van 1991 tot en met 2008) en Pieter van Moergastel bouwden, ieder op zijn manier, de Schola verder uit. Zo kwam in 1972 een nieuwe loot aan de Scholastam, het meisjeskoor: de Schola Puellarum, gevolgd door de Schola Iuventatis in 2003. In 2013 zijn het jongens- en meisjeskoor samengevoegd tot de Schola Puerorum.
De Schola Cantorum werkt al meer dan 90 jaar principieel met jeugd en heeft een eigen opleidingsinstituut.
De Schola heeft een rijke historie maar is springlevend. Iedere zondag wordt er in twee liturgievieringen in verschillende samenstellingen gezongen. Regelmatig is het koor te beluisteren op radio en televisie. Voor concerten en liturgische vieringen bezocht de Schola veel buitenlandse steden zoals Parijs (Notre Dame), Ely en Cambridge (King’s College Chapel), Mainz, Brussel en Edinburg. In oktober 2009 zong de Schola in het kader van het 450-jarig bestaan van het Bisdom Den Bosch in de vier patriarchale basilieken in Rome, Sint-Pieter, Sint-Jan-van-Lateranen, Santa Maria Maggiore, Sint Paulus-buiten-de-muren, en tevens in de San Ignazio.
Onder de noemer ‘Muziek uit de Sint-Jankathedraal’ werden drie elpees en vijf cd’s uitgebracht; daarnaast werden ‘Bouwstenen voor liturgische vieringen’ en de ‘Sint-Jansmis’ van Maurice Pirenne op cd vastgelegd. Aan drie andere cd’s leverde de Schola een aandeel. Voor de grote betekenis in culturele zin ontving de Schola de zilveren Jeroen Boschpenning van de stad ‘s-Hertogenbosch en de Albert Swane Prijs.
Sinds 1996 staat het koor onder leiding van Rector Cantus Jeroen Felix. Organist van de kathedraal is sinds februari 2008 Véronique van den Engh.
Kijk voor meer informatie op www.schola.nl
Jeroen Felix, geboren in Boxtel, studeerde hobo bij Koen van Slogteren aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Na zijn eindexamen hobo studeerde hij koordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Zijn docenten aldaar waren Reinier Wakelkamp en Kerry Woodward. Daarnaast volgde hij diverse cursussen op het gebied van koor- en orkestdirectie, Gregoriaans en barokhobo. Als hoboïst concerteerde hij in binnen- en buitenland zowel solistisch als in ensembleverband. Als kerkmusicus was hij verbonden aan de Stadskerk St. Cathrien te Eindhoven, en mede oprichter van de concertserie ‘Muziek in de Cathrien’.
Hij is dirigent van het Helmonds Vocaal Ensemble en van 1990 tot en met 2009 dirigent van kamerkoor Musica Vocalis uit Uden. In september 1996 werd hij aangesteld als Rector Cantus van de Schola Cantorum van de Kathedrale Basiliek St. Jan in ‘s-Hertogenbosch. Met deze koren dirigeerde hij talloze concerten in binnen- en buitenland en verleende hij medewerking aan diverse radio-, televisie- en cd opnamen. Op 16 april 2005 nam hij de Anjer Kinderkoor Zangprijs, een cultuurprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, in ontvangst. De prijs is aan Jeroen Felix toegekend als blijk van waardering voor zijn jarenlange inzet op het terrein van methodisch zangonderricht aan kinderen en de wijze waarop hij daaraan als dirigent van kinderzangkoren in Noord-Brabant vorm en inhoud heeft gegeven.
Van 2010-2012 is hij werkzaam geweest als consulent vocale muziek bij de Stichting Kunstbalie te Tilburg.
Sinds 2006 is hij tevens dirigent van het Bach Collegium ‘s-Hertogenbosch, een vocaal en instrumentaal barokensemble. Dit ensemble is inmiddels bekend geworden door de serie ‘Bach op zaterdag’ in ‘s-Hertogenbosch. Jeroen Felix is initiatiefnemer van deze serie en oprichter van het Bach Collegium ‘s- Hertogenbosch. Op zondag 21 januari 2018 werd Jeroen Felix benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Op 30 oktober 2021 werd hem de ‘Van de Putt penning’ uitgereikt. Een erepenning van het bisdom ‘s-Hertogenbosch voor bijzondere verdiensten voor de kerkmuziek en de muziek in zijn algemeenheid. Jeroen is per 1 oktober 2022 benoemd tot dirigent van het Boxmeers Vocaal Ensemble.
Kijk voor meer informatie op www.jeroenfelix.nl
Vocaal Ensemble Markant, onder leiding van Bernhard Touwen, brengt een breed repertoire aan composities, variërend van Renaissance tot eigentijds werk.
Dit inmiddels landelijk bekendstaande ensemble bestaat uit geschoolde en zeer ervaren zangers. Sinds 2002 werkt Markant nauw samen met de Stichting Heusden-Vesting Klassiek en verzorgt hiervoor jaarlijks passie- en kerstconcerten. Uitvoeringen van o.a. de Matthäus-Passion vinden sindsdien plaats in het vestingstadje Heusden, maar ook in Laren (N.-H.), ’s-Hertogenbosch, Oisterwijk en Zaltbommel is dit meesterwerk uitgevoerd.
Afgelopen jaar zong Markant de Matthäus-Passion in de Thomaskirche te Leipzig. Een onvergetelijke ervaring!
Vocaal Ensemble Markant zong op uitnodiging van de Stichting Nederlands Gregoriaans Festival, Stichting Maurice Pirenne, Stichting November Music en de International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch. Jaarlijks werkt het ensemble mee aan de Herdenkingsconcerten op 4 mei te Oisterwijk en ’s-Hertogenbosch. Markant blijft zich ontwikkelen en kwaliteit verhogend werken.
Wij zijn voortdurend op zoek naar jonge, enthousiaste zangers. Meld je aan via of kijk voor meer informatie op www.markant-vocaal.nl
In respectievelijk 1994 en 1996 behaalde Bernhard Touwen zijn pianodiploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus aan het Rotterdams Conservatorium bij Aquiles Delle Vigne. Als pianist begeleidt hij koren en zangers, treedt hij solistisch op en vormt hij samen met de Russische pianiste Julia Achkinazy een pianoduo.
Na zijn pianostudie heeft hij zich verder bekwaamd als dirigent, zo dirigeerde hij o.a. het Requiem van Verdi, de Mariavespers van Monteverdi, Mozarts Requiem, de Matthäus-en Johannes-Passion van Bach en de Messiah van Händel.
Ook de Carmina Burana van Orff en de Misa Criolla van Ramirez stonden op de lessenaar.
Bernhard voert jaarlijks de Matthäus-Passion en het Kerstconcert uit te Heusden.
Momenteel is hij vaste dirigent van de COV Con Amore, Wijks Vocaal, Vocaal Ensemble Markant, Concertkoor Haarlem en het kamerorkest Concerto Brabant.
Sinds 2008 is Bernhard artistiek leider en chef-dirigent van het kamerorkest Concerto Brabant; hiermee voert hij jaarlijks meerdere programma’s uit.
Zijn interpretaties van zowel de barokke werken als de romantische werken worden alom geprezen.
Kijk voor meer informatie op www.bernhardtouwen.nl
Input your search keywords and press Enter.